مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران، با ارائه طیف گسترده‏‌ای از معتبرترین برندهای تولید کننده تجهیزات صنعتی در گروه‏های مختلف و با همکاری نزدیک با وارد‏ کنندگان و توزیع‏ کنندگان اصلی این کالاها در ایران، تلاش می‏‌کند تا نیازهای متفاوت صنایع مختلف با کاربری‏ های متفاوت آنان را برآورده سازد. ارائه قیمتهای کاملا رقابتی و مناسب، همراه با کیفیت مطلوب خدمات پس از فروش از اولویت‏‌های مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران محسوب می‌شود. مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران با درک اهمیت این موضوع برای مشتریان خود و با بکارگیری نهایت توان و ابزارهای در دسترس در تعاملات خود با تامین‏ کنندگان، می‏‏‌کوشد امکان ارائه پایین‏‏‌ترین قیمتها و بهترین خدمات را فراهم آورد.

خدمات:
1- فروش آنلاین تجهیزات ابزاردقیق، تست و اندازه گیری و هیدرولیک
2- مقایسه آنلاین محصولات و دریافت اطلاعات فنی، قیمت و کاتالوگ محصولات
3- پشتیبانی و مشاوره فنی رایگان از طریق تلفن، ایمیل، چت و حضوری
4- مقالات علمی به روز در زمینه ابزاردقیق، تست و اندازه گیری و هیدرولیک
5- ارائه طیف گسترده‏‌ای از معتبرترین برندهای تولیدکننده تجهیزات
6- نصب و راه اندازی تجهیزات
7- خدمات مهندسی در زمینه طراحی مدارهای هیدرولیک و ابزاردقیق
8- خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات

پیوندها

چگونه از یک ترمورطوبت سنج محیطی استفاده کنیم و چگونه کار می کند؟

برای درک کامل نحوه استفاده از یک هیگرومتر یا ترمورطوبت سنج محیطی ، این مقاله کمک می کند تا بدانید در چه زمان و کجا می توانید از این دستگاه استفاده کنید. ترمورطوبت سنج یک ابزار اساسی و اصلی در علم هواشناسی می باشد. این دستگاه از مصارف تجاری بی شماری برخوردار است ، اما هدف اصلی یک هیگرومتر اندازه گیری میزان بخارآب (رطوبت) موجود در هوا است.
کاربرد اصلی یک هیگرومتر اندازه گیری میزان رطوبت در هوا و مقایسه این عدد بدست آمده با ماکزیمم مقدار رطوبت همان هوا ، فضای محصور یا خاک است که می تواند دارا باشد. اگر شما این سوال را دارید که یک هیگرومتر چگونه کار می کند؟ پاسخ پرسش خود را می توانید در این مقاله بیابید.

درست مانند دیگر ابزارهایی که برای اندازه گیری رطوبت استفاده می شود، کارکرد و عملکرد هیگرومترها یا رطوبت سنج های محیطی وابسته به دیگر کمیت های اندازه گیری مانند دما ، جرم و فشار می باشد زیرا این موارد قابلیت جذب رطوبت را دارند.

هیگرومتر چیست؟؟

هیگرومترها از جمله ابزارهای آب و هوایی در نظر گرفته می شوند که قابلیت اندازه گیری رطوبت دارند. در طی قرن ها این ابزارها تغییر کرده ، پیشرفت کرده و انواع متنوعی را برای پاسخگویی به نیاز کاربران در نظر گرفته اند. در دهه 1400 بود که یکی از اولین مدل های هیگرومترها تولید شد. لئوناردو داوینچی نسخه اولیه خود را از این دستگاه ساخت که هدف از آن اندازه گیری رطوبت هوا بود.

بدون شک او طراحی هوشمندانه ای داشت که در این طراحی حول محور یک گیج که از هر طرف مواد جاذب و غیر قابل جذب قرار داشت. هر زمان که رطوبت افزایش می یابد به سمت مواد جاذب اشباع شده و سنگین تر می شود. اختلاف وزن به عنوان یک مطالعه برای رطوبت نسبی توسط لئونادرو داوینچی تعبیر شد.
بعد از گذشت صدها سال زمین شناس و فیزیکدان سوئیسی هوراس بندیکت دسوسور که عاشق کاوش در کوه های آلپ سوئیس بود ورژن پیشرفته تری از نم سنج یا هیگرومتر اولیه را ایجاد کرد. درست مانند آنچه داوینچی توسعه داد. دستگاه هوراس بندیکت رطوبت را اندازه گیری کرد.
تنها تفاوت دستگاه دسوسور این بود که از رشته ای از مو استفاده می کرد، که دردستگاه تحت فشار آویزان و معلق بود. تاثیری که رطوبت موجود در هوا روی مو دارد و بسته به سطح رطوبت هوا باعث انقباض یا انبساط مو می شود. یک سوزن به عدد روی گیج اشاره می کند که آن را به عنوان رطوبت هوا تعبیر می کنند.



ورژن دیگری از دستگاه هیگرومتر ایجاد شد که در طراحی آن بسیاری از تکنیک های دماسنج های موجود در آن زمان تکرار شده بود. به عنوان مثال این هیگرومترها یا نم سنج ها از تکنیک هایی که در آنها از دماسنج های تر و دماسنج های خشک استفاده می شد الهام گرفته بودند. آنها دو ترمومتر جیوه ای یا دماسنج جیوه ای داشتند که همان طور که از نام آنها پیداست یکی خشک و دیگری تر یا مرطوب بود. دماسنج مرطوب یک پوشش پارچه ای خیس داشت که پایه ترمومتر را می پوشاند. برای اندازه گیری رطوبت نسبی اختلاف بین ترمومتر خشک و تر محاسبه می شد.

نم سنج های محیطی یا هیگرومترها چگونه کار می کنند؟

امروزه انواع مختلفی از نم سنج های محیطی یا هیگرومترها وجود دارند و اینکه چه قابلیت هایی دارند و نحوه کارکرد آنها به نوع طراحی آنها وابسته است. به عنوان مثال: یکی از انواع آنها هیگرومترهای خازنی یا نم سنج های خازنی است. دستگاه های طبقه بندی شده تحت این فرم از سنسورهای مختلف دیگری استفاده می کنند. رطوبت سنج های خازنی برای کاربردهایی ایجاد می شوند که قیمت ، شکنندگی یا فضا محدود باشد. بنابراین آنها از لحاظ دقت قرائت رطوبت برای دستگاه های مقرون به صرفه خطر ایجاد می کنند.
رطوبت سنج های خازنی تاثیر رطوبت را در یک ماده اکسید فلزی اندازه گیری می کنند. آنها همچنین برای تعیین میزان تاثیر رطوبت روی ثابت دی الکتریک (یا میزان نفوذ نسبی) یک پلیمر، مانند پلاستیک مصنوعی ، مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام کالیبراسیون ، سنسورها دارای درجه دقت 2% رطوبت نسبی در محدوده رطوبت نسبی 5-95% هستند.
اگر این رطوبت سنج های خازنی کالیبره نشود دقت تا سه برابر دچار اختلاف در محاسبه می شود. سنسورها گرچه می توانند در برابر درجه حرارت بالا و اثرات تراکم مقاومت کنند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند ولی با این وجود این رطوبت سنج های خازنی دارای سنسورهایی هستند که به راحتی آلوده می شوند و علائم فرسودگی را به سرعت نشان می دهند.
سنسور مقاوم دیگری وجود دارد که در مقایسه با سنسورهای خازنی حساسیت کمتری دارد. این سنسورها تغییرات مقاومت الکتریکی یک ماده را که رطوبت محیط باعث می شود اندازه گیری می کنند. از آنجایی که این سنسورها به اندازه سنسورهای خازنی حساس نیستند، سنسورهای مقاومت به برد مدار پیچیده تری نیاز دارند. دقت بستگی به ماده مقاومتی مورد استفاده دارد اما معمولا تا 3 درصد رطوبت نسبی است. این ماده همچنین گویای آن است که رطوبت سنج چقدر در برابر تراکم مقاومت خواهد کرد.

یک ترمورطوبت سنج یا هیگرومتر یا نم سنج در کجا استفاده می شود؟

هیگرومترها به عنوان ابزارهای مفیدی در نظر گرفته می شوند که از محاسبه و کالیبراسیون فشار و تغییرات دما و ترکیب آنها باهم استفاده می کنند که درصد حاصل از این محاسبه میزان رطوبت موجود در هوا خواهد بود. یک ترمو هیگرومتر یا ترمورطوبت سنج محیطی یک وسیله مفید در ساختمان های اداری و منارل و همچنین در کارخانه ها و فرآیندهای تولیدی و صنعتی است. در این مناطق باید اطمینان حاصل شود که هیچ تغییری در رطوبت محیط اطراف ایجاد نمی شود، زیرا این امر می تواند بر تولیدات این ارگانها و کیفیت مواد تاثیر گذار باشد.

برای مطالعه ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید 

چگونه از یک ترمورطوبت سنج محیطی استفاده کنیم و چگونه کار می کند؟