مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران، با ارائه طیف گسترده‏‌ای از معتبرترین برندهای تولید کننده تجهیزات صنعتی در گروه‏های مختلف و با همکاری نزدیک با وارد‏ کنندگان و توزیع‏ کنندگان اصلی این کالاها در ایران، تلاش می‏‌کند تا نیازهای متفاوت صنایع مختلف با کاربری‏ های متفاوت آنان را برآورده سازد. ارائه قیمتهای کاملا رقابتی و مناسب، همراه با کیفیت مطلوب خدمات پس از فروش از اولویت‏‌های مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران محسوب می‌شود. مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران با درک اهمیت این موضوع برای مشتریان خود و با بکارگیری نهایت توان و ابزارهای در دسترس در تعاملات خود با تامین‏ کنندگان، می‏‏‌کوشد امکان ارائه پایین‏‏‌ترین قیمتها و بهترین خدمات را فراهم آورد.

خدمات:
1- فروش آنلاین تجهیزات ابزاردقیق، تست و اندازه گیری و هیدرولیک
2- مقایسه آنلاین محصولات و دریافت اطلاعات فنی، قیمت و کاتالوگ محصولات
3- پشتیبانی و مشاوره فنی رایگان از طریق تلفن، ایمیل، چت و حضوری
4- مقالات علمی به روز در زمینه ابزاردقیق، تست و اندازه گیری و هیدرولیک
5- ارائه طیف گسترده‏‌ای از معتبرترین برندهای تولیدکننده تجهیزات
6- نصب و راه اندازی تجهیزات
7- خدمات مهندسی در زمینه طراحی مدارهای هیدرولیک و ابزاردقیق
8- خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات

پیوندها

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

عملکرد کلید حرارتی چیست؟

| سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۱۱ ب.ظ

عملکرد کلید حرارتی چیست؟

کلید حرارتی یا کلید MPCB یا کلید محافظت از موتور نوع خاصی از وسایل محافظت الکتریکی است همان طور که از نام آنها پیداست که به طور خاص برای موتورهای برقی طراحی شده است. موتورهای الکتریکی کاربردهای زیادی دارند و برای هدایت دستگاه های مکانیکی از انواع مختلفی استفاده می شوند ، بنابراین محافظت مناسب از آنها با MPCB بسیار مهم است. موارد زیر فقط چند نمونه از دستگاه های هدایت شده توسط موتورهای برقی در ساختمان های تجاری و صنعتی است:

تهویه هوا ، چیلر ، کمپرسور ، پمپ حرارتی و برج خنک کننده سقف.

فن های استخراج و تزریق و همچنین واحدهای انتقال هوا.

سیستم های پمپاژ آب.

دستگاه آسانسور و دستگاه های دیگر

تسمه نقاله صنعتی و سایر ماشین آلات مورد استفاده در فرآیندهای تولید.
در تمام این کاربردهای صنعتی و تجاری موتورهای برقی ، MPCB نقش اساسی در ارائه حفاظت الکتریکی دارد.

 

 

کلید حرارتی چیست ؟

کلید حرارتی یا MPCB یک وسیله تخصصی الکترومکانیکی است که با مدارهای موتور 60 هرتز و 50 هرتز قابل استفاده است. این کلید چندین کارکرد دارد که به آن امکان تأمین برق الکتریکی ایمن برای موتورها را می دهد:

محافظت در برابر گسل های الکتریکی مانند مدارهای کوتاه ، خطای خط به زمین و گسل های خط به خط. MPCB می تواند هرگونه نقص الکتریکی را که زیر ظرفیت شکست آن باشد ، قطع کند.

محافظت از اضافه بار موتور ، هنگامی که یک موتور جریان الکتریکی را بالاتر از مقدار صفحه اصلی خود برای مدت زمان طولانی می کشد. محافظت از اضافه بار معمولاً در MPCB قابل تنظیم است.

محافظت در برابر عدم تعادل فاز و از بین رفتن فاز. هر دو شرایط می توانند موتور سه فاز را به شدت آسیب ببینند ، بنابراین کلید حرارتی به محض تشخیص خطا ، موتور را در هر دو حالت جدا می کند.

تأخیر حرارتی برای جلوگیری از روشن شدن موتور بلافاصله پس از اضافه بار ، باعث خنک شدن زمان موتور می شود. در صورت روشن بودن موتور می تواند به طور دائمی آسیب ببیند.

سوئیچینگ مدار موتور - MPCB ها به طور معمول برای این منظور به دکمه یا شماره گیری مجهز شده اند.

عیب یابی - اکثر مدل های کلید حرارتی دارای صفحه نمایش LED هستند که هرگاه MPCB از بین برود روشن می شود. این یک علامت بصری برای پرسنل مجاور است که یک خطا روی داده است و تا زمانی که خطا برطرف نشود ، موتور برق نباید دوباره وصل شود.

اتصال مجدد خودکار - برخی از مدل های کلید حرارتی در صورت وجود اضافه بار ، می توانند زمان خنک کننده را وارد کنند و پس از آن موتور به طور خودکار مجدداً راه اندازی می شود.

موتورهای برقی تجهیزات گران قیمت هستند ، بنابراین نقش کلید حرارتی بسیار مهم است. اگر یک موتور به درستی محافظت نشود ، ممکن است انجام تعمیرات گران قیمت و یا حتی جایگزینی کامل تجهیزات ضروری باشد. یک موتور الکتریکی که به اندازه کافی با MPCB محافظت شود ، عمر بسیار طولانی تری خواهد داشت.

 

اصل کار کلید حرارتی

کلید حرارتی را می توان زیر مجموعه ای از قطع کننده مدار مغناطیسی حرارتی در نظر گرفت ، اما با عملکردهای اضافی که مخصوص محافظت از موتورهای برقی طراحی شده اند. اصل کار اصلی شبیه به سایر قطع کننده های مدار است.

از کلید حرارتی برای محافظت از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می شود. این پایه بر روی یک مخاطب در حال گسترش و پیمانکاری است که در صورت تشخیص جریان بیش از حد ، موتور را جدا می کند. این بسیار مهم است که بدانیم کلیدحرارتی دارای تاخیر پاسخی است ، به این ترتیب اجازه می دهد جریان های ورودی زیاد در هنگام شروع موتور جریان یابد. اما اگر موتور بنا به دلایلی قادر به شروع کار نباشد ، کلیدحرارتی در پاسخ به جریان ورودی افزایش می یابد.

کلید مغناطیسی در هنگام وجود اتصال کوتاه ، خطای خط یا سایر نقص الکتریکی جریان بالا استفاده می شود. برخلاف حفاظت حرارتی ، حفاظت مغناطیسی آنی است. تا فوراً جریان های خطای خطرناک را جدا کنید.

تفاوت اصلی بین MPCB و سایر قطع کننده های مدار در این است که MPCB می تواند در مقابل عدم تعادل فاز و از بین رفتن فاز محافظت کند. موتورهای مدار سه فاز به منظور اجرای کارآمد به سه هادی زنده با ولتاژ متعادل نیاز دارند. عدم تعادل بیش از 2٪ برای عمر سرویس موتور مضر است. اگر به طور ناگهانی یکی از ولتاژهای فاز از بین برود ، این اثر حتی بیشتر آسیب می بیند ، زیرا موتور تنها با دو مرحله کار می کندکلید حرارتی قادر است با اندازه گیری اختلاف بین ولتاژ فاز ، این شرایط را تشخیص دهد و در صورت بروز موتور بلافاصله موتور را جدا کند. توجه به این نکته ضروری است که عدم تعادل جریان فاز در سیستم های سه فاز که دارای بارهای تک فاز جداگانه هستند طبیعی است اما وقتی مدار سه فاز یک موتور الکتریکی را مجبور می کند قابل قبول نیست.

MPCB همچنین مجهز به مکانیزم قطع دستی است که امکان قطع موتورهای الکتریکی را برای تعویض یا نگهداری فراهم می کند.

کلید حرارتی در طیف گسترده ای از رتبه بندی های فعلی موجود است و یکی از بهترین ویژگی های آنها این است که بسیاری از مدل ها امکان تنظیم رتبه فعلی را می دهند. این بدان معنی است که می توان همان MCPB را برای محافظت از موتورهای با ظرفیت های مختلف پیکربندی کرد.

 

محافظت از موتور آسنکرون

بیشتر موتورهای مورد استفاده در این صنعت موتورهای ناهمزمان(سنکرون)  هستند ، همچنین به عنوان موتورهای القایی squirrel-cage شناخته می شوند. این موتورها از قدرت سه فاز برای ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار استفاده می کنند ، که به نوبه خود مغناطیس روتور را ایجاد می کند و باعث ایجاد حرکت چرخشی می شود. هنگام طراحی حفاظت الکتریکی برای موتور ناهمزمان و انتخاب کلید حرارتی ، فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارند که باید در هنگام محافظت از انواع دیگر مدارهای الکتریکی در نظر بگیرند.

موتورهای ناهمزمان جریان بسیار زیادی را در هنگام راه اندازی جلب می کنند ، زیرا آنها باید یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد کنند. این جریان می تواند در کسری از ثانیه به مقادیر 500 تا 800 درصد از مقدار معمول برسد. به همین دلیل ، محافظ مغناطیسی MPCB با مقادیر بیشتر از 10 برابر جریان نامی شده ، برخلاف برخی از انواع مدارهای کوچک مدار که در مقادیر کم به اندازه 3 برابر جریان ، حرکت می کند. در این موارد ، استفاده از قطع کننده مدار غیر از MPCB حتی اجازه شروع به کار موتور قبل از حفاظت مغناطیسی را نخواهد داد. به منظور کاهش جریان ورودی ، یک روش بسیار متداول تکمیل کلیدحرارتی با استارت موتور ولتاژ کاهش یافته است.
موتورهای ناهمزمان نیاز دارند که هادی های سه فاز دارای ولتاژ متعادل باشند تا بتوانند به درستی کار کنند. اگر هادی های فاز عدم تعادل بیش از 2٪ داشته باشند ، موتور با گذشت زمان دچار آسیب می شود و عمر سرویس کمتری خواهد داشت. موتور الکتریکی همچنین گرمای بیش از حد خواهد داشت و باعث می شود هزینه های اضافی انرژی به عنوان گرمای تلف شود. به همین دلیل ، یک کلید حرارتی باید بتواند عدم تعادل فاز را تشخیص داده و موتور را بر این اساس جدا کند.
اگر یکی از فازها به طور کامل قطع شود ، موتور کار خود را ادامه می دهد اما جریان در دو فاز باقیمانده به دلیل عدم تعادل الکتریکی از بالاترین مقدار بالا می رود و احتمالاً سیم پیچ موتور را می سوزاند. به همین دلیل ، به محض تشخیص عدم تعادل فاز یا از بین رفتن فاز ، باید محافظ موتور بلافاصله سفر کنند. این به طور معمول با اندازه گیری تفاوت های جریان در بین رساناهای فاز حاصل می شود. اگر یکی از جریان های فاز در مقایسه با دو مورد دیگر بطور قابل توجهی بالا رود یا افت کند ، این نشانگر عدم تعادل است. به همین ترتیب ، اگر یکی از جریان های فاز به صفر بیفتد و دو دیگر باقی بمانند ، افت فاز رخ داده است.
پس چه نوع بریکری برای محافظت از موتورهای ناهمزمان قابل استفاده است؟ تولیدکنندگان معمولاً برای رفع نیازهای ناهمزمان برای حفاظت از موتور ، سه قطع کننده مدار متفاوت برای حفاظت از موتور ارائه می دهند که برای طیف گسترده ای از ولتاژ و جریان وجود دارد.

کلید حرارتی با یک کنتاکتور بسیار متداول است تا امکان کنترل خودکار راه اندازی و قطع موتور فراهم شود. این سیستم همچنین ممکن است شامل دستگاه حفاظت از ولتاژ و تحت ولتاژ باشد که در صورت افت ولتاژ سیستم به میزان قابل توجهی از مقدار نامی ، موتور را جدا می کند.

 

  • ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۱۱

مهم ترین فاکتورها در انتخاب کلمپ آمپرمتر

| شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۰۱:۲۵ ب.ظ

مهم ترین فاکتورها در انتخاب کلمپ آمپرمتر چیست ؟

کلمپ آمپرمتر یک ابزار تست الکتریکی است که یک مولتی متر دیجیتال پایه را با یک سنسور ترکیب می کند.
کلمپ ها جریان را اندازه گیری می کنند. پروب ها ولتاژ را اندازه می گیرند. یک فک لولایی در یک متر الکتریکی یکپارچه شده و به تکنسین ها این امکان را می دهد که فک ها را در اطراف سیم ، کابل یا هادی دیگر در هر نقطه از یک سیستم الکتریکی ببندند ، سپس جریان را در آن مدار بدون قطع یا قطع کردن آن اندازه گیری کنند.
در زیر قالب های پلاستیکی آن ها ، آرواره های سخت از آهن فریت تشکیل شده اند و برای شناسایی ، تمرکز و اندازه گیری میدان مغناطیسی که از طریق جریان هدایت می شود ، شناسایی و تمرکز می کنند.

کلمپ آمپرمتر مناسب کار خود را انتخاب کنید ؟
خرید دستگاه کلمپ آمپرمتر نه تنها نیاز به نگاهی به مشخصات دارد ، بلکه باید به ویژگی ها ، کارکردها و مقدار کلی نشان داده شده توسط طراحی یک آمپرمتر و مراقبت های انجام شده در تولید آن نیز توجه کرد.
قابلیت اطمینان ، به ویژه در شرایط سخت ، از مهم ترین ویژگی ها است. مهندسان طراح در ساختن این ابزارهای آزمایش نه تنها از نظر قدرت الکتریکی ، بلکه از نظر مکانیکی نیز به این نکته باید توجه کنند. تا زمانی که کلمپ آمپرمتر آماده باشد تا در جعبه ابزارهای یک برق کار ریخته شوند ، باید تحت آزمایش دقیق و ارزیابی دقیق قرار گرفته باشند.
ایمنی کاربر باید در انتخاب یک کلمپ آمپرمتر یا هر قطعه دیگر از تجهیزات تست الکتریکی مورد توجه اصلی باشد. کلمپ آمپرمتر خود را مطابق با آخرین استانداردهای برقی انتخاب کنید ، و باید هنگام خرید کلمپ آمپرمتر به طور مستقل مورد آزمایش قرار گیرد و سپس توسط آزمایشگاه های آزمایشگاهی معتبر تائید شده باشند. فقط با داشتن این گواهینامه ها می توانید مطمئن باشید که یک تستر برقی این ایمنی ها جدید را رعایت می کند.


ویزگی های مهم در هنگام خرید کلمپ آمپرمتر
وضوح ، رقم و شمارش
قطعا یکی از موارد مهم اندازه گیری دقیق یک کلمپ آمپرمتر می باشد. با دانستن وضوح یک کلمپ آمپرمتر می توانید تعیین کنید که آیا ممکن است شاهد تغییر کوچکی در سیگنال اندازه گیری شده باشید. به عنوان مثال ، اگر کلمپ آمپرمتر دارای رزولوشن 1/1 آمپر در دامنه 600 آمپر باشد ، می توان هنگام خواندن 100 آمپر ، تغییر 0.1 آمپر را مشاهده کرد.
اگر بخواهید اندازه گیری آن به اندازه ¼ اینچ باشد ، خط کش خریداری نمی کنید. به همین ترتیب ، شما باید یک کلمپ آمپرمتر را انتخاب کنید که بتواند وضوح مورد نیاز برای اندازه گیری را نشان دهد.

دقت
دقت بزرگترین خطای مجاز است که در شرایط عملیاتی خاص رخ می دهد. به عبارت دیگر ، این نشانه ای از اندازه گیری اندازه گیری نمایشگر اندازه گیری شده با مقدار واقعی سیگنال در حال اندازه گیری است.
دقت برای کلمپ آمپرمتر معمولاً به صورت درصدی از خوانش بیان می شود. دقت 1٪ از خوانش بدان معنی است که برای یک خوانش نمایش داده شده از 100 آمپر ، مقدار واقعی جریان می تواند در هر جایی بین 99.0 و 101.0 آمپر باشد.
این مشخصات همچنین ممکن است طیفی از ارقام اضافه شده به مشخصات دقت اولیه را شامل شود. این نشان می دهد که تعداد بسیاری از رقم ها در سمت راست افقی صفحه نمایش ممکن است متفاوت باشد. بنابراین به طور مثال دقت قبلی ممکن است به عنوان ± (2٪ + 2) بیان شود. بنابراین ، برای یک خوانش نمایش داده شده از 100 آمپر ، می توان جریان واقعی را بین 97.8 و 102.2 آمپر تخمین زد.

 

کرست فاکتور
با رشد منبع تغذیه های الکترونیکی ، جریان های حاصل از سیستم توزیع برق امروزی دیگر 60 یا 50 سیکل موج چرخشی خالص نیستند. این جریان ها به دلیل محتوای هارمونیکی که این منبع تغذیه ایجاد می کنند ، نسبتاً تحریف شده اند. با این حال ، اجزای سیستم برق مانند فیوزها ، هادی ها و عناصر حرارتی مدار شکن ها در جریان Rms قرار می گیرند زیرا محدودیت اصلی آنها مربوط به اتلاف گرما است. اگر بخواهیم یک مدار الکتریکی را برای بارگذاری بیش از حد بررسی کنیم ، باید جریان rms را اندازه بگیریم و مقدار اندازه گیری شده را با مقدار دارای ارزش برای مؤلفه مورد نظر مقایسه کنیم. بنابراین ، تجهیزات آزمایشگاهی امروز باید بتوانند مقدار True-rms یک سیگنال را به طور دقیق اندازه بگیرند ، صرف نظر از اینکه سیگنال تحریف شده چگونه است.

کرست فاکتور نسبت ساده ای از مقدار اوج سیگنال به مقدار rms آن است. برای یک موج سینوسی خالص ، ضریب کرست 1: 1.414 خواهد بود. با این وجود ، سیگنالی که دارای پالس بسیار تیز است باعث می شود که نسبت یا عامل کرست زیاد شود. بسته به عرض پالس و فرکانس آن ، می توانید کرست فاکتورهای 10: 1 یا بالاتر را مشاهده کنید. در سیستم های توزیع برق واقعی ، کرست فاکتور های بزرگتر از 3: 1 بندرت مشاهده می شود. بنابراین همانطور که مشاهده می کنید کرست فاکتور نشانه تحریف سیگنال است.
مشخصات کرست فاکتور فقط در مشخصات مربوط به کلمپ آمپرمترها وجود دارد که می توانند اندازه گیری True-rms را انجام دهند. این نشان می دهد که چه میزان اعوجاج یک سیگنال می تواند داشته باشد و هنوز هم در مشخصات آمپرمتر اندازه گیری می شود. اکثر گیره های خوانش با صدای واقعی دارای مشخصات کرست فاکتور از 2: 1 یا 3: 1 هستند. این بیشتر برنامه های برقی را کنترل می کند.

اندازه گیری جریان AC
یکی از اساسی ترین اندازه گیری ها در کلمپ آمپرمتر ، اندازه گیری جریان AC است. اندازه گیری جریان معمولی در مدارهای مختلف یک سیستم توزیع برق انجام می شود. تعیین میزان جریان در مدارهای شاخه مختلف یک کار نسبتاً متداول برای برق کش ها است.


چگونه می توان اندازه گیری های جریان AC را انجام داد
Amps ac را انتخاب کنید
فک های کنتور را باز کنید و فک ها را در اطراف یک هادی تک ببندید
خوانش را در صفحه مشاهده کنید
با انجام اندازه گیری های فعلی در طول اجرای مدار شاخه ، می توانید به راحتی بگویید که چه مقدار بار در طول مدار شاخه از سیستم توزیع کشیده می شود.

هنگامی که یک قطع کننده مدار یا ترانسفورماتور به نظر می رسد بیش از حد گرم شود ، بهتر است برای تعیین جریان بار ، اندازه گیری جریان را روی مدار شاخه انجام دهید. با این حال ، اطمینان حاصل کنید که از یک کلمپ آمپرمتر با پاسخگر True-rms استفاده می کنید تا بتوانید اندازه گیری دقیقی از سیگنالی که باعث گرم شدن این اجزا می شود ، دریافت کنید. اگر کنتور و ولتاژ به دلیل بارهای غیر خطی ، سینوسوئید باشند ، کلمپ آمپرمتر پاسخ دهنده پاسخ واقعی را نخوانده است.

 

اندازه گیری ولتاژ
یکی دیگر از عملکردهای متداول برای اندازه گیری ولتاژ است. کلمپ آمپرمترهای امروزی قادر به اندازه گیری ولتاژ AC و DC هستند. ولتاژ AC معمولاً توسط یک ژنراتور ایجاد می شود و سپس از طریق یک سیستم توزیع برق توزیع می شود. کار یک برقکار این است که بتواند اندازه گیری و رفع مشکلات الکتریکی در سراسر سیستم را انجام دهد. یکی دیگر از اندازه گیری ولتاژ متداول تست ولتاژ باتری است. در این حالت ، شما ولتاژ جریان مستقیم یا DC را اندازه گیری می کنید.
آزمایش ولتاژ تغذیه مناسب معمولاً اولین چیزی است که هنگام عیب یابی یک مدار اندازه گیری می شود. اگر ولتاژ موجود نباشد یا خیلی زیاد یا خیلی کم باشد ، مشکل ولتاژ باید قبل از بررسی بیشتر اصلاح شود.
توانایی کلمپ آمپرمتر در اندازه گیری ولتاژ AC توسط فرکانس سیگنال قابل تأثیر است. بیشتر کلمپ آمپرمتر ها می توانند ولتاژهای AC را با فرکانس هایی از 50 هرتز تا 500 هرتز با دقت اندازه گیری کنند ، اما یک پهنای باند اندازه گیری AC مولتی متر دیجیتال ممکن است 100 کیلوهرتز یا بالاتر باشد. به همین دلیل است که خواندن همان ولتاژ توسط یک کلمپ آمپرمتر و مولتی متر دیجیتال می تواند نتایج بسیار متفاوتی داشته باشد. مولتی متر دیجیتال اجازه می دهد تا بیشتر از ولتاژ فرکانس بالا از طریق مدار اندازه گیری ، در حالی که کلمپ آمپرمتر برخی از ولتاژ موجود در سیگنال بالای پهنای باند متر را فیلتر می کند.
هنگام عیب یابی درایوهای سرعت متغیر (VSD) ، پهنای باند ورودی یک کلمپ آمپرمتر می تواند برای رسیدن به یک خوانش معنی دار بسیار مهم باشد. با توجه به محتوای بالای هارمونیک در سیگنال از VSD به موتور ، یک DMM بسته به پهنای باند ورودی آن ، بیشترین میزان ولتاژ را اندازه گیری می کند. اندازه گیری ولتاژ VSD اندازه گیری متداول نیست. اگر خوانش را انجام می دادید بالاتر بود. یک موتور متصل به VSD فقط به میانگین مقدار سیگنال پاسخ می دهد و برای اندازه گیری آن ، پهنای باند ورودی کلمپ آمپرمتر باید باریکتر از همتای خود DMM باشد. Clamp Meter Fluke 337 به طور خاص برای آزمایش و عیب یابی VSD ها طراحی شده است.

چگونه می توان اندازه گیری ولتاژ را انجام داد
ACV یا DCV را دلخواه انتخاب کنید.
پراب سیاه را به جک ورودی COM وصل کنید. پراب قرمز را به جک ورودی V وصل کنید.
پروب را به مدار در یک بار یا منبع تغذیه (به موازات مدار) لمس کنید.
خوانش (عدد به دست آمده ) را مشاهده کنید ، حتماً واحد اندازه گیری را یادداشت کنید.
(اختیاری) دکمه HOLD را فشار دهید تا خوانش در صفحه مسدود شود. اکنون می توانید کلمپ آمپرمتر را از مدار زنده خارج کرده و سپس با اطمینان از خطرات الکتریکی ، صفحه را بخوانید.
با انجام اندازه گیری ولتاژ در مدار قطع کننده و سپس در ورودی بار بر روی آن ، می توانید افت ولتاژ را که در سیم هایی که آنها را به هم وصل می کنند ، تعیین کنید. افت قابل توجه ولتاژ در بار ممکن است تاثیری در عملکرد این بار داشته باشد.

 

مقاومت
مقاومت بر حسب اهم (O) اندازه گیری می شود. مقادیر مقاومت می توانید تا حد زیادی از چند miliohms برای مقاومت در برابر تماس مورد نظر را میلیاردها اهم برای مقادیر متفاوت است. اندازه گیری بیشتر کلمپ ها به 0.1 است. هنگامی که مقاومت اندازه گیری شده بالاتر از حد استاندارد تعریف شده کلمپ آمپرمتر است ، یا مدار باز است ، "OL" در صفحه نمایش اندازه گیری ظاهر می شود.
اندازه گیری مقاومت باید با خاموش شدن مدار انجام شود - در غیر این صورت ، کلمپ آمپرمتر یا مدار می تواند آسیب ببیند. برخی از کلمپ ها در صورت تماس تصادفی با ولتاژ ، از حالت اهم محافظت می کنند. سطح محافظت ممکن است در بین مدل های مختلف کلمپ آمپرمتر متفاوت باشد.

چگونه مقاومت را اندازه گیری کنیم ؟
برق را در مدار خاموش کنید
مقاومت را انتخاب کنید
پراب سیاه را به جک ورودی COM وصل کنید. پراب قرمز را به جک ورودی V وصل کنید
نکات پروب را به قسمت یا بخشی از مدار که می خواهید مقاومت را تعیین کنید متصل کنید
خوانش را در صفحه نمایش متر مشاهده کنید

پیوستگی (Continuity )
پیوستگی یک تست مقاومت سریع / بدون حرکت است که بین یک مدار باز و بسته تمایز قایل می شود.
کلمپ آمپرمتر با فشار سنج به شما امکان می دهد بسیاری از آزمایشات پیوستگی را به راحتی و به سرعت انجام دهید. هنگامی که یک مدار بسته را تشخیص می دهد ، بوق می خورد ، بنابراین لازم نیست کلمپ آمپرمتر را هنگام تست نگاه کنید. میزان مقاومت لازم برای تحریک فشار هوا از متر تا متر متغیر است. تنظیم مقاومت معمولی برای روشن کردن بوق ، قرائت کمتر از 20 تا 40 اهم است.

 

ویژگی های خاص
یک عملکرد اندازه گیری نسبتاً متداول ، خوانش فراوانی یک موج جریان AC است. با فک های گیرنده گیره پیچیده شده در اطراف یک هادی حامل جریان AC ، عملکرد فرکانس را روشن کنید و نمایشگر اندازه گیری فرکانس سیگنال در جریان را نشان می دهد. این یک اندازه گیری بسیار مفید هنگام ردیابی مشکلات هارمونیک در یک سیستم توزیع برق است.
ویژگی دیگری که در برخی از مدل های کلمپ آمپرمتر وجود دارد ذخیره سازی MIN MAX است. با فعال شدن این ویژگی ، خوانش فعلی کلمپ آمپرمتر در برابر هر خوانش قبلی ذخیره شده مقایسه می شود. اگر خوانش جدید بالاتر از خوانش در حافظه بالا باشد ، آن خوانش را به عنوان بالاترین خوانش جایگزین می کند. همین مقایسه در برابر حافظه کم خوانش انجام می شود و در صورت پایین تر از حافظه ذخیره شده ، جایگزین آن می شود. تا زمانی که ویژگی MIN MAX فعال باشد ، تمام خوانش ها به این روش پردازش می شوند. بنابراین ، پس از مدت زمانی می توانید هریک از این مقادیر حافظه را به صفحه نمایش فراخوانی کرده و بالاترین و کمترین میزان خواندن را در طی برخی از زمان مشخص کنید.
برای برقکارانی که در کار خود با موتورها سر و کار دارند ، توانایی اندازه گیری مقدار جریان کشیده شده توسط یک موتور در هنگام راه اندازی آن ، می تواند در مورد وضعیت یک موتور و بارگیری چیزهای زیادی را بیان کند. پس از بستن فک ها در اطراف یکی از قسمت های ورودی موتور ، حالت " in-rush" را فعال کنید. بعد موتور را روشن کنید. نمایشگر اندازه گیری کلمپ آمپر متر حداکثر جریان کشیده شده توسط موتور را در طول 100 میلی ثانیه اول چرخه شروع آن نشان می دهد.

 

در عکس زیر یک نمونه کلمپ آمپرمتر را بررسی می کنیم. این نمونه یک کلمپ آمپرمتر 376 از برند FLUKE 376 از برند FLUKE می باشد.


1- کلمپ (فک)
2- مانع لمسی (برای محافظت از انگشتان در برابر شوک).
3- دکمه نگه داشتن (DATA HOLD) : خوانش صفحه نمایش را مسدود می کند. وقتی بار دوم فشار داده می شود ، خوانش آزاد می شود.
4- شماره گیری (سوئیچ دوار)
5- نمایشگر.
6- دکمه نور پس زمینه ( که به خوانش راحت تر به کاربر کمک خواهد کرد و حتی در مکان هایی که تاریک می باشد کابر بدون مشکل می تواند از دستگاه استفاده نماید)
7- دکمه Min Max: در اولین فشار ، نمایشگر حداکثر ورودی را نشان می دهد. در فشارهای بعدی ، ورودی های حداقل و متوسط نشان داده شده است. در حالت های جریان ، ولتاژ و فرکانس کار می کند.
8- دکمه فعلی را وارد کنید.
9- دکمه صفر (زرد): حذف افست dc از اندازه گیری جریان DC. همچنین به عنوان دکمه shift dial برای انتخاب عملکردهای زرد پراکنده در اطراف شماره گیری استفاده می شود.
10- اهرم رهاسازی فک.
11- علائم تراز: برای دیدار با مشخصات دقیق ، یک هادی باید با این علائم تراز شود.
12- جک ورودی مشترک.
13- جک ورودی ولت / اهم.
14- ورودی پروب جریان انعطاف پذیر.


در ابتدا این دستگاه ها به عنوان یک ابزار تست یک منظوره ایجاد شده است ، کلمپ آمپرترهای مدرن عملکردهای اندازه گیری بیشتری ، دقت بیشتر و در برخی موارد ویژگی های اندازه گیری تخصصی را ارائه می دهند. کلمپ متر های امروزی شامل بسیاری از کارکردهای اساسی مولتی متر دیجیتال (DMM) مانند توانایی اندازه گیری ولتاژ ، استمرار و مقاومت هستند.

کلمپ آمپرمتر ها به دو دلیل به ابزارهای رایج تبدیل شده اند:
ایمنی در کلمپ آمپرمترها به برقکار ها اجازه می دهند تا از روش قدیمی مدرسه برای برش دادن سیم استفاده کنند و تستر را وارد مدار کنند تا یک اندازه گیری جریان درون خطی انجام دهند. فک های یک کلمپ آمپرمتر نیازی به لمس یک هادی در حین اندازه گیری ندارد.
راحتی در حین اندازه گیری با دستگاه ، لازم نیست جریان نگهدارنده مدار را خاموش کنید و این یک راندمان بزرگ برای این دستگاه است.
برای اندازه گیری سطح بالای جریان کلمپ آمپرمتر ها نسبت به باقی دستگاه ها ترجیح داده می شوند. DMM ها نمی توانند 10A جریان را برای بیش از 30 ثانیه اندازه گیری کنند بدون اینکه خطری به آمپرمتر وارد کنند.
کلمپ آمپرمتر ها حداقل بازه فعلی از 0 A تا 100 A. را ارائه می دهند. بسیاری از مدل ها دارای محدوده 600 A هستند. برخی دیگر تا 999 A یا 1400 A می روند و برخی از لوازم جانبی کلمپ پلاگین مانند iFlex می توانند اندازه گیری کنند. به عنوان 2500 A.

کلمپ آمپرمتر در تجهیزات صنعتی ، کنترل های صنعتی ، سیستم های الکتریکی مسکونی / تجاری / صنعتی و HVAC تجاری / صنعتی استفاده می شود. آن ها در درجه اول برای:

سرویس: برای ترمیم سیستم های موجود براساس نیاز.
نصب و راه اندازی: برای عیب یابی مشکلات نصب ، انجام تست های مدار نهایی و نظارت بر برق کارآموزان هنگام نصب تجهیزات برقی.
تعمیر و نگهداری: برای انجام تعمیر و نگهداری برنامه ریزی و پیشگیری و همچنین عیب یابی سیستم.

سه نوع کلمپ آمپرمتر وجود دارد:
کلمپ آمپرمتر ترانسفورماتور : فقط جریان متناوب (AC) را اندازه گیری کنید.
کلمپ آمپرمتر اثر هال افکت: هر دو جریان متناوب و جریان مستقیم (AC و DC) را اندازه گیری کنید.
کلمپ آمپرمتر انعطاف پذیر: از یک کویل روگوفسکی استفاده کنید. اندازه گیری تنها AC؛ برای اندازه گیری در فضاهای تنگ مناسب است.

  • ۲۵ مرداد ۹۹ ، ۱۳:۲۵

8 نوع تستر ولتاژ برق و کاربرد تستر ولتاژ

| دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۰۳:۰۸ ب.ظ

متخصصان حرفه ای برق برای آزمایش ، طیف گسترده ای از کارکردهای الکتریکی در سیم کشی برق مسکونی و تجاری از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند و صاحبان خانه نیز برخی از این ابزارها را مفید می دانند. یادگیری شناسایی این تجهیزات تستر ولتاژ برق (Electrical Testers) ، درک عملکردهای آن ها و یادگیری نحوه استفاده از آنها ، تخصص شما را در هنگام کار بر روی سیم کشی برقی بسیار گسترش خواهد داد.

برخی از این تجهیزات دستگاه های چند منظوره هستند که می توانند بیشتر از همه وظایف تست ولتاژ برق را در همه موارد انجام دهند ، در حالی که برخی دیگر دستگاه های تک کاره هستند که یک عملکرد واحد را آزمایش می کنند. انواع تستر ولتاژ برق مختلفی می توانند برای بررسی سطح ولتاژ در مدارهای AC و DC ، برای تست آمپراژ ، پیوستگی ، مدارهای کوتاه و مدارهای باز ، قطبیت و موارد دیگر استفاده شوند. برخی از این دستگاه ها برای اکثر صاحبان خانه ناآشنا است ، اما مهم ترین آن برای کسی که قصد دارد در سیم کشی برق خانه کار کند ، دانستن چگونگی تست ولتاژ است. چندین دستگاه ذکر شده در زیر این عملکرد را انجام می دهند.

1 - تستر ولتاژ غیر تماسی (القائی)

تستر ولتاژ غیر تماسی (همچنین به عنوان تستر ولتاژ القایی شناخته می شوند) احتمالاً ایمن ترین تسترها که در اختیار ما هستند و مطمئناً ساده ترین استفاده را دارند. یک تستر ولتاژ غیر تماسی به شما امکان می دهد ولتاژ را در سیم ها یا دستگاه ها بررسی کنید بدون اینکه مجبور به لمس سیم و قطعات باشید. دستگاه مانند مینی گیره با نوک کوچک که در انتهای آن است و ولتاژ را در مواردی از قبیل سیم کشی برق ، پریز برق ، قطع کننده مدار ، سیم کشی لامپ ، سوکت نور و سوئیچ تشخیص می دهد. می توانید با چسباندن پراب تستر به داخل یک محفظه خروجی یا حتی لمس کردن قسمت بیرونی سیم یا کابل برق ، نتیجه را بدست آورید.
تسترهای القاء از باتری برای تغذیه دستگاه استفاده می کنند و بیشتر مدل ها ولتاژ موجود با چراغ قرمز در پراب تستر و همچنین صدای وزوز را به شما اطلاع می دهند. معمولا این دستگاه با یک کیف دستی همراه ارائه می شود تا بتوانید آن را با خود حمل کنید و همیشه آن را برای اهداف ایمنی آماده کنید. اساسی ترین این ابزارها اطلاعات ساده " On-Off" را ارائه می دهند ، تنها در صورت وجود ولتاژ بله یا خیر را نشان می دهد. انواع پیشرفته تر (و گران تر) اندازه گیری احتیاطی از میزان ولتاژ موجود را نشان می دهد ، اگرچه اندازه گیری توسط این تستر ولتاژ غیر تماسی تقریبا به اندازه اندازه گیری توسط مولتی متر یا تسترهای ولتاژ دیگر دقیق نیست.

از آنجا که این دستگاه باتری سرخود است ، مهم است که باتری به طور کامل شارژ شود تا دستگاه ردیاب برق به درستی کار کند. همیشه دستگاه را روی یک پریز برق یا سوئیچ تست کنید که می دانید برق در آن جریان دارد تا بررسی کنید که تستر به درستی کار می کند. این دستگاه تستر ولتاژی است که بیشتر صاحبان خانه باید از آن را داشته باشند.

2 - تستر ولتاژ نئون

تسترهای ولتاژ نئون یا تسترهای مدار نئون بسیار ساده هستند. آنها یک بدنه کوچک با نور نئون در داخل خود دارند و دو سیم کوتاه با یک پروب فلزی که در انتها آن قرار می گیردتستر ولتاژ نئون فقط به شما می گوید ولتاژ وجود دارد یا نه. این دستگاه به شما نمی گویند که ولتاژ در مدار چقدر است. برخلاف تستر ولتاژ غیر تماسی ، این امر به شما نیاز دارد تا سیم های مدار ، ترمینال های پیچ یا شکاف های خروجی را با پروب های سیم لمس کنید. این دستگاه از باتری استفاده نمی کند و به همین دلیل آن را به ابزاری بسیار قابل اعتماد تبدیل می کند.

برای استفاده از تستر ولتاژ نئون ، کافی است یک پروب تستر را به سیم داغ ، ترمینال پیچ یا شکاف خروجی وصل کنید و پروب دیگر را به تماس خنثی یا زمینی وصل کنید. در صورت وجود جریان ، لامپ نئونی کوچک در نوک دستگاه روشن می شود. این ردیاب برق همچنین می تواند تأیید کند که آیا یک پریز به درستی پایه گذاری شده است: اگر تستر جریان برق روشن شود وقتی پروب ها داخل شکاف داغ و شکاف های خنثی روی پریز قرار می گیرند ، اما با انتقال پروب از خنثی به شکاف زمین نمی توان آن را روشن کرد. این بدان معناست که محل خروجی به درستی پایه نشده است.

این تستر جریان برق یک ابزار بسیار آسان برای استفاده است ، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد: اگر به طور تصادفی هر یک از پروب های فلزی را در طول آزمایش لمس کنید و ولتاژ در مدار وجود داشته باشد احتمال اینکه صدمه ببینید بسیار زیاد است. در هنگام استفاده از تستر مدار نئون ، پراب ها را به وسیله محفظه پلاستیکی نگه دارید.
از آنجا که این تستر جریان برق بسیار ارزان است ، بیشتر صاحبان خانه ها باید یک عدد از آن را داشته باشند ، حتی اگر یک تستر ولتاژ غیر تماسی داشته باشند. اگر تستر جریان غیر تماسی شما باتری نداشته باشد یا مشکل داخلی باشد ، تستر نئون روشی مطمئن برای بررسی جریان است. همچنین روشی مناسب برای بررسی این است که اطمینان حاصل کند یک تسترولتاژ غیر تماسی به درستی کار می کند.

 

3 - تستر ولتاژ مدار

پلاگین آنالایزر مدار تسترهای جریان برق ارزان قیمت و بسیار کاربردی هستند که می توانند هنگام اتصال آن به یک پریز برق ، عملکرد بسیار خوبی در مورد عملکرد یک مدار الکتریکی برای شما تعریف کنند. این تسترهای جریان برق برای تست کردن پریز برق معمولی طراحی شده اند ، اما فقط پریزهای زمینی هستند که دارای سه شکاف هستند. پریزهای دو شکاف قدیمی نمی توانند با تستر ولتاژ آزمایش شوند زیرا هیچ سیم زمینی به این پریزها وصل نشده است. پریزهای دو شکاف به بهترین شکل با تستر مدار نئون آزمایش می شوند.

تستر ولتاژ مدار دارای سه چراغ نئون هستند که در الگوهای مختلف روشن می شوند تا نتایج آزمایش را به صورت خاص نشان دهند. برچسب نمودار در تستر به شما کمک می کند الگوهای نور را تفسیر کنید. ترکیبی از نورهای مختلف نشان دهنده یک خروجی به سیم درست ، یک پریز برق با سیم معکوس ، یک مدار باز و وجود یا عدم وجود اتصال زمینی استآنالایزرهای مدار هیچ باتری ندارند. آنها برای انجام آزمایش به سادگی به پریز برق وصل می شوند. برای کارآیی بهتر تستر باید از پریز برق استفاده کرد.

 

4 - تستر ولتاژ پیوستگی

تستر ولتاژ پیوستگی دستگاهی است که از باتری ها تغذیه می شود و یک پراب و یک سیم با یک گیره یا پراب دیگر در انتهای دیگر دستگاه دارد. اگر این دو را با هم لمس کنید ، یک مدار را کامل می کنید و نور روی بدنه تسترولتاژ روشن می شود و نشانگر آن است که یک مدار کامل است. این تسترهای جریان برق برای بررسی اینکه آیا مدار مانند یک سوئیچ تک قطبی به درستی کار می کند ، عالی هستند.

بر خلاف ردیاب های برق دیگر ، تسترولتاژ پیوستگی همیشه هنگام خاموش شدن مدار یا روی سیم کشی یا دستگاه هایی که از مدار جدا شده اند ، استفاده می شود. اگر از دستگاه تستر ولتاژ پیوسته در سیم وصل مدار استفاده می کنید ، همیشه برق را به مدار یا دستگاهی که در حال آزمایش هستید قطع کنید. یا دستگاه را کاملاً از سیم کشی مدار جدا کنید. استفاده از تستر ولتاژ پیوستگی روی سیم کشی که دارای ولتاژ است می تواند بسیار خطرناک باشد.

برخی از برق کش ها فقط از این ابزارها برای آزمایش وسایلی استفاده می کنند که کاملاً از سیم اتصال جدا هستند. به عنوان مثال ، ردیاب برق پیوستگی روش خوبی را برای دیدن اینکه سیم کشی لامپ دست نخورده است یا مکانیسم داخلی سوئیچ جدا شده یا به درستی کار می کند ، ارائه می دهد. در صورت خاموش بودن یک مدار ، یک تستر پیوستگی همچنین روشی را برای بررسی عملکرد سیم ها فراهم می کند تا از کامل بودن مدار اطمینان حاصل شود. همچنین می توانید از آنها برای شناسایی مدارهای کوتاه در سیم کشی استفاده کنید.

اگرچه بیشتر صاحبان خانه به ندرت از این تستر استفاده می کنند ، اما بسیار ارزان است و برای هر هرکسی که میزان متوسطی از کارهای الکتریکی را در اطراف خانه انجام می دهد ، مفید خواهد بود.

5 - مولتی متر

مولتی متر ها از متنوع ترین تسترهای ولتاژ هستند و همان طور که از نام آن پیداست ، مولتی مترها قادر به عملکردهای مختلف و تست های مختلفی هستند. تمام برق کش های حرفه ای صاحب یکی از این ابزارها هستند. اکثر مولتی متر ها می توانند قرائت های دقیقی از مقاومت ، ولتاژ AC و DC ، تداوم ، ظرفیت و فرکانس را ارائه دهند. اگر یاد بگیرید که چگونه از تمام عملکردهای آن استفاده کنید ، یک مولتی متر می تواند تمام اطلاعات ارائه شده توسط سایر دستگاه های تسترولتاژ برق را ارائه دهد.

مولتی متر ها دارای بدنه ای با جعبه دیجیتالی یا آنالوگ هستند ، شماره گیری برای تنظیم عملکرد تست (و همچنین ولتاژ و تنظیمات مختلف خوانش) ، و دو سر بلند با پروب های فلزی در انتهای آنها قرار دارند. این تسترولتاژها از نظر کیفیت بالا و دقت بسیار زیادی دارند ، بنابراین اگر قصد دارید یکی از آنها را خریداری کنید ، معقول است که روی یک ابزار با کیفیت (گران تر) سرمایه گذاری کنید.

برق کش های متوسط تا پیشرفته احتمالاً می خواهد صاحب یک مولتی متر باشد ، اگرچه برای یادگیری کارکردهای مختلف آن و نحوه استفاده از آنها برخی از تمرینات لازم است.

6 - تستر ولتاژسولونوئید

تستر ولتاژ برق یکنواخت ، که در تجارت با نام مستعار "wiggies" نیز شناخته می شوند ، همچنین تسترهای ولتاژ برق چند منظوره هستند ، اما فقط چند مولتی متر باتری کار ساده تر و آسان تر هستند. هر دو مدل آنالوگ و دیجیتال در دسترس هستندتستر ولتاژ برق یکنواخت قادر به آزمایش هر دو ولتاژ و قطبیت هستند. برق کش ها از آنها به دفعات استفاده می کنند زیرا می توانند ولتاژ AC و ولتاژ DC را در بازه 100 تا 600 ولت آزمایش کنند. جوانب مثبت این دستگاه اغلب این ابزار را بر روی مولتی متر برای بسیاری از برنامه ها ترجیح می دهند ، زیرا بسیار ناهموار است و هیچ باتری برای مانیتور کردن ندارد. با این وجود ، دقیقاً به اندازه یک مولتی متر برای ارائه یک اندازه گیری عددی از میزان ولتاژ موجود ، دقیقاً دقیق نیست.

تستر ولتاژ سولونوئید دارای دو سیم است که هر یک از آن ها یک پروب دارد که از قسمت پایین تستر ، امتداد داردتستر جریان برق سولونوئید از باتری استفاده نمی کنند ، بنابراین همیشه برای بررسی ولتاژ آماده به کار است.در صورت وجود ولتاژ دستگاه با کلیک کردن یا لرزش کردن اعلام می کند که ولتاژ وجود دارد. هرچه صدای لرزش با صدای بلند تر یا لرزش بیشتر باشد ، یعنی اینکه ولتاژ بالاتر می رود. این تسترهای ولتاژ مقاومت بالایی دارند و اغلب در هنگام آزمایش دستگاه های متوقف کننده مدار (GFCI) یا مدارهای قطع کننده مدار زمینی را بررسی می کنند.

7 - کلمپ آمپرمتر دیجیتال

کلمپ آمپرمتر دیجیتال ابزاری است که معمولاً فقط توسط متخصصان برق مورد استفاده قرار می گیرد. این عملکرد مولتی متر را با یک سنسور جریان ترکیب می کند و گران تر از مولتی متر است. در عملکرد بین یک مولتی متر و یک کلمپ آمپرمتر تفاوت های ظریف وجود دارد ، اما بدیهی ترین این است که این ابزار دارای فک هایی برای بستن است که می تواند سیم ها را به خود بگیرد. این باعث می شود این ابزار در بعضی از برنامه ها از قبیل کار در داخل یک صفحه قطع کننده مدار باز برای آزمایش مدارهای جداگانه ایمن و آسان تر باشد. در این ابزار همچنین از سیم های مجهز به سیم استفاده شده است که امکان استفاده از ابزار را به همان روش مولتی متر استاندارد را دارد.

کلمپ آمپرمتر ابزاری ویژه است که تعداد کمی از صاحبان خانه نیاز به داشتن آن دارند. در عمل عملکردهایی شبیه به مولتی متر ارائه می دهد ، اما روش استفاده آن برای برق کس های حرفه ای تر کاربردی است.

7 - ولت متر ولتاژ

یک ولت متر ولتاژ یکی دیگر از تسترهای جریان برق تخصصی است که معمولاً فقط متعلق به برق کش های حرفه ای است. این یک تستر ولتاژ عددی است که می تواند از دو طریق کار کند. این ابزار شامل سیم های مشابه سیم هایی است که در یک تستر ولتاژ نئون یا مولتی متر وجود دارد ، که می توان با لمس کردن سیم ها به سیم های لخت یا تماس های فلزی ، برای اندازه گیری ولتاژ یا پیوستگی استفاده کرد. اما این ابزار همچنین دارای دسته های الکترواستاتیک است که می تواند ولتاژ را به سادگی با نگه داشتن آنها در مجاورت سیم ها یا تماس های فلزی تشخیص و اندازه گیری کند.

 

  • ۱۳ مرداد ۹۹ ، ۱۵:۰۸