مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران، با ارائه طیف گسترده‏‌ای از معتبرترین برندهای تولید کننده تجهیزات صنعتی در گروه‏های مختلف و با همکاری نزدیک با وارد‏ کنندگان و توزیع‏ کنندگان اصلی این کالاها در ایران، تلاش می‏‌کند تا نیازهای متفاوت صنایع مختلف با کاربری‏ های متفاوت آنان را برآورده سازد. ارائه قیمتهای کاملا رقابتی و مناسب، همراه با کیفیت مطلوب خدمات پس از فروش از اولویت‏‌های مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران محسوب می‌شود. مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران با درک اهمیت این موضوع برای مشتریان خود و با بکارگیری نهایت توان و ابزارهای در دسترس در تعاملات خود با تامین‏ کنندگان، می‏‏‌کوشد امکان ارائه پایین‏‏‌ترین قیمتها و بهترین خدمات را فراهم آورد.

خدمات:
1- فروش آنلاین تجهیزات ابزاردقیق، تست و اندازه گیری و هیدرولیک
2- مقایسه آنلاین محصولات و دریافت اطلاعات فنی، قیمت و کاتالوگ محصولات
3- پشتیبانی و مشاوره فنی رایگان از طریق تلفن، ایمیل، چت و حضوری
4- مقالات علمی به روز در زمینه ابزاردقیق، تست و اندازه گیری و هیدرولیک
5- ارائه طیف گسترده‏‌ای از معتبرترین برندهای تولیدکننده تجهیزات
6- نصب و راه اندازی تجهیزات
7- خدمات مهندسی در زمینه طراحی مدارهای هیدرولیک و ابزاردقیق
8- خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات

پیوندها

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

گوس متر چیست

| شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۴:۴۵ ب.ظ

تفاوت میدان الکتریکی و مغناطیسی:

به همان صورت که یک ذره باردار در اطراف خود میدان الکتریکی ایجاد می کند، یک آهنربای کوچک نیز در اطراف خود میدان مغناطیسی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی و میدان الکتریکی هر دو بردار می باشند. همان طور که می دانیم هر آهنربا دارای دو قطب N و S است و میدان مغناطیسی در قطب ها بیشترین مقدار خود را دارا می باشد و برخلاف بارهای الکتریکی که فقط می توانند یا مثبت باشند و یا منفی آهنربا همواره دارای دو قطب مثبت N و منفی S می باشد و حتی با بخش کردن یک آهنربا نمی توان قطب های آن را از هم جدا کرد و حتی بعد از بخش کردن هم هر آهنربا مجدد یک قطب N و یک قطب S دارد. اگر بخواهیم کمی علمی تر به بحث میدان مغناطیسی بپردازیم، می توان میدان مغناطیسی را میدان اطراف یک بار الکتریکی در حال حرکت تعریف کرد. بنابراین گوس می تواند توسط سیم های حامل جریان نیز ایجاد شود. همچنین روش دیگر تولید میدان مغناطیسی، تغییر میدان الکتریکی می باشد. زمین هم با توجه به خاصیت هسته خود دارای میدان مغناطیسی است و قطب های مغناطیسی آن برعکس قطب های جغرافیایی می باشند، یعنی قطب شمال زمین معادل جنوب مغناطیسی می باشد.

 

چه موادی خاصیت مغناطیسی دارند؟

برخی مواد دارای این خاصیت می باشند که وقتی در میدان مغناطیسی واقع می شوند دارای خاصیت آهنربایی می شوند که این مواد به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
مواد فرومغناطیس نرم: موادی که به آسانی آهنربا شده و به همان سادگی هم خاصیت آهنربایی خود را از دست می دهند را مواد فرومغناطیس نرم گویند به عنوان مثال آهن یک ماده فرومغناطیس نرم است.

مواد فرومغناطیس سخت: به موادی که دیر آهنربا شده و دیر هم خاصیت خود را از دست می دهند مواد فرومغناطیس سخت گفته می شود. به عنوان مثال فولاد یک ماده فرو مغناطیس سخت است.

 

میدان مغناطیسی حاصل از عبور جریان:

در قرن هجدهم بسیاری از دانشمندان به دنبال کشف ارتباط بین الکتریسیته و مغناطیس بودند. البته مشخص شد که بار الکتریکی ساکن و آهنربا هیچ اثر و یا انرژی بر یکدیگر ندارند تا زمانی که هانس کریستال اورستد پدیده جالبی را کشف کرد. او به صورت اتفاقی دریافت که سیم حامل جریان می تواند بر روی راستای عقربه قطب نما که در نزدیکی سیم قرار داشت اثر بگذارد. بنابراین نتیجه گرفت که ظاهرا سیم حامل جریان، میدان مغناطیسی تولید می کند. بنابراین کشف اورستد سرآغاز پیدایش دانش جدیدی به نام الکترومغناطیس شد. سیم حامل جریان هم چنین می تواند به صورت یک سیم پیچ باشد. بدین صورت که اگر یک هادی جریان الکتریکی را به صورت دایره هایی با مراکز مشترک بپیچیم در واقع یک نوع ساده از سیم پیچ را ایجاد کرده ایم. این سیم پیچ هم چنین به نام هایی چون بوبین یا سلف نیز شناخته می شود. وقتی از این بوبین و یا سلف جریان الکتریکی عبور کند، میدان مغناطیسی به وجود می آید. اگر بوبین را ایده آل در نظر بگیریم (بوبینی ایده آل نامیده می شود که طول آن نسبت به مساحتش بسیار بزرگتر باشد.) میدان مغناطیسی داخل سیم پیچ یکنواخت می شود و از میدان مغناطیسی خارج آن بسیار بیشتر می باشد، به طوری که میدان مغناطیسی دهانه سیم پیچ نصف میدان مغناطیسی میانه سیم پیچ است. این سیم پیچ ها در تمام موتورهای الکتریکی و ترانس ها به کار می روند و این سیم پیچ ها به صورت های مختلف مانند توزیع شده و متمرکز پیچیده می شوند. میدان مغناطیسی داخل سیم پیچ به عواملی از قبیل تعداد پیچش سیم در واحد متر به دور هسته آهنی که وجود این هسته خود موجب تقویت میدان می شود و نیز به بزرگی جریان عبوری از سیم نیز بستگی دارد، به طوری که هر چه جریان بزرگتر باشد، میدان تولید شده نیز بزرگتر است.

 

تاثیر میدان های الکترومغناطیسی بر سلامت:

با توجه به روند صنعتی شدن جوامع و از جمله افزایش روز افزون تجهیزات الکتریکی، طیف بیشتری از افراد جامعه چه در محیط های کاری و چه در محیط های مسکونی در معرض مواجهه با میدان های مغناطیسی و الکتریکی قرار دارند، و این مساله امکان ایجاد اثرات زیان بار بر سلامت افراد را افزایش داده است و همانگونه که زغال سنگ در گذشته انقلاب صنعتی را رقم زده است، امروزه هم الکتریسته به عنوان سوخت نامرئی زندگی مدرن می باشد و استفاده از این نیرو سبب تولید میدان های الکتریکی و مغناطیسی می شود. میدان های الکترومغناطیسی بر اساس رنج فرکانس شان به دو دسته ELF و VLF تقسیم می شوند. فرکانس میدان ELF در رنج 3 تا 300 هرتز می باشد و رنج فرکانس میدان VLF در رنج 3 تا 300 کیلوهرتز می باشد. میدان های الکترومغناطیسی می توانند توسط هر نوع کابل کشی و تجهیزات حامل جریان الکتریکی مانند خطوط برق هوایی و زمینی و سیم کشی منازل و تجهیزات پزشکی و وسایل الکتریکی و غیره تولید شوند. هر چه فاصله از منبع افزایش یابد شدت میدان کاهش می یابد و معمولا در اطراف منبع مولد حداکثر می باشد. با اینکه میدان های الکتریکی و مغناطیسی با هم تولید می شوند، اما ماهیت فیزیکی و نحوه تاثیر آنها روی بدن انسان متفاوت است. نگرانی بیشتر در مورد میدان های مغناطیسی می باشد، زیرا میدان های مغناطیسی به راحتی در ساختمان ها و پوست افراد نفوذ می کنند و به سختی قابل کنترل هستند. بنابراین به صورت کلی هم جهت اهداف سلامت و هم اهداف صنعتی اندازه گرفتن میدان های مغناطیسی لازم است و برای اندازه گیری این میدان ها در حال حاضر تجهیزاتی مانند گوس متر یا تسلامتر و یا میدان سنج مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع گوس متر:

گوس متر یا تسلامتر که اصطلاحا به آن میدان سنج هم می گویند، وسیله ای برای اندازه گیری میدان های مغناطیسی می باشد که این میدان سنج ها می توانند میزان شدت میدان را در یک جهت و یا سه جهت اندازه گیری نمایند. میدان سنج ها می توانند شدت میدان را با دو واحد تسلا و یا گوس اندازه گیری نمایند. هم چنین از نظر اندازه گیری شدت میدان در فرکانس های پایین و بالا هم گوس مترها به دو دسته تقسیم می شوند و برخی در فرکانس های پایین را اندازه می گیرند و برخی در فرکانس های بالا. برخی محصولات که برای اندازه گیری میدان الکتریکی و یا مغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر می باشند:

 

گوس متر قیمت 

 

 

  • ۱۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۴۵

ارت سنج چیست ؟ (earth tester) یا همان دستگاه تست مقاومت زمین شبیه میگر برای اندازه گیری مقاومت طراحی گردیده با این تفاوت که مقاومت زمین بسیار کمتر از عایق های معمول می باشد. در حقیقت رنج میگر در بازه مگا اهم و تستر مقاومت زمین در حدود اهم می باشد. از دستگاه تست مقاومت زمین (ارت تستر) معمولا برای اندازه گیری مقاومت بین دو نقطه زمین در حدود 5 یا 10 اهم است استفاده می کنند. ارت تستر ها معمولا دارای سه عدد کانکشن هستند که به کمک میله ای فلزی امکان اتصال به زمین داشته و به نام الکترودهای جریان، زمین، و پتانسیل شناخته می شوند.

 

ساختار تستر زمین
تستر زمین از یک ژنراتور محور دستی استفاده می کند. جریان چرخشی و یکسو کننده دو قسمت اصلی یک تستر زمین هستند. reverser فعلی و یکسو کننده ها در شفت ژنراتور DC نصب شده است. تستر زمین فقط به دلیل یکسو کننده در DC کار می کند.
ارت تستر دارای دو کموتاتور در کنار reverser فعلی و یکسو کننده جریان است. هر کموتاتور شامل چهار برس ثابت شده است. کموتاتور یک دستگاه مورد استفاده برای تبدیل جهت جریان فعلی است. به صورت سری با آرماتور ژنراتور متصل می شود. و برس ها برای انتقال نیرو از قطعات ثابت به قسمت های متحرک دستگاه ها استفاده می شود.
ترتیب برس ها می تواند به گونه ای انجام شود که بطور متناوب با یکی از بخش ها حتی پس از چرخش در کموتاتور متصل شوند. برس ها و کموتاتور ها همیشه به یکدیگر متصل هستند.
تستر زمین شامل دو فشار و سیم پیچ های جاری است. هر سیم پیچ دارای دو پایانه است. جفت سیم پیچ فشار و سیم پیچ جریان در سراسر آهنربای دائمی قرار می گیرند. یک جفت سیم پیچ جریان و فشار کوتاه است و به الکترودهای کمکی وصل می شود.
ترمینال یک طرفه سیم پیچ فشار به یکسو کننده متصل است و انتهای دیگر آنها به الکترود زمین متصل است. به همین ترتیب ، سیم پیچ فعلی به یکسو کننده و الکترود زمین متصل می شود.
تستر زمین شامل سیم پیچ بالقوه ای است که مستقیماً به ژنراتور DC متصل می شود. سیم پیچ بالقوه بین آهنربای دائمی قرار می گیرد. سیم پیچ به نشانگر متصل می شود و نشانگر در مقیاس کالیبره شده ثابت می شود. نشانگر میزان مقاومت زمین را نشان می دهد. انحراف نشانگر به نسبت ولتاژ سیم پیچ فشار به جریان سیم پیچ جریان بستگی دارد.
جریان اتصال کوتاه از تجهیزات به زمین می رسد و از نظر ماهیت متناوب است. بنابراین ، می توان گفت جریان متناوب در خاک جریان می یابد. این جریان جایگزین اثر ناخواسته از خاک، که به دلیل اقدام های شیمیایی و یا به دلیل تولید emf ، برگشت رخ می دهد را کاهش می دهد.

در سایت های کامپیوتری زمین مناسب از دو بابت حائز اهمیت می‌باشد:

الف ـ حفاظت در مقابل صاعقه و اضافه ولتاژها

ب ـ هم پتانسیل بودن تجهیزات نصب‌شده در سایت و کارکرد صحیح آنها بخصوص تجهیزات دیجیتال و انتقال دیتا با توجه به بکارگیری تجهیزات کامپیوتری جدید.


لزوم استفاده از سیستم ارت سنج (ارت تستر) :
به منظور حفاظت افراد و دستگاه ها ، اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که باعث صدمه دیدن دستگاه ها و افراد می‌شود ، همچنین ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری را باید در جایی خنثی نمائیم . به همین منظور استفاده از سیستم ارت (ارت تستر) و حفاظت از تجهیزات بسیار لازم و ضروری است بعلاوه با افزایش استفاده از سیستمهای دیجیتالی و حساس ، لزوم بازنگری در طراحی ، نصب و نگهداری سیستمهای حفاظتی گراندینگ وجود دارد.


به طور خلاصه اهداف بکارگیری سیستم ارتینگ یا گراندینگ(ارت تستر) عبارتند از :
1ـ حفاظت و ایمنی جان انسان
2 ـ حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
3ـ فراهم آوردن شرایط ایده‌ال جهت کار
4 ـ جلوگیری از ولتاژ تماسی
5ـ حذف ولتاژ اضافی
6 ـ جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه
7 ـ اطمینان از قابلیت کار الکتریکی


چاه ارت چیست؟
به معنای زمین می باشد که در صنعت برق به آن سیستم اتصال زمین می گویند.
وظیفه اصلی سیستم ارتینگ (ارت سنج) این است که هر جریان الکتریکی که وارد این سیستم شد را به طور کامل به زمین منتقل کند. سیستم ارتینگ متشکل از چاه ارت و سیم متصل به چاه می باشد.
اگر ما بدنه تمام دستگاه های برقی اعم از صنعتی و مخابراتی و خانگی و...و یا به طور کلی هرنوع مصرف کننده برق را توسط یک رشته سیم به سیم اتصال به زمین متصل کنیم، یک سیستم ارتینگ ایجاد کرده ایم.
هدف از ایجاد این سیستم این است که اگر هریک از سیم های فاز و یا سیم نول به هر طریقی به بدنه دستگاه اتصال یابد و مدار الکتریکی مورد نظر دچار نشتی جریان شود ؛ این نشتی جریان توسط سیم ارت به زمین منتقل شده و از برق گرفتگی و یا در مواردی اتصالی دستگاه جلوگیری می شود.
در مواردی به اشتباه بدنه مصرف کننده های خانگی را به لوله های آهنی آب و یا گاز و یا حتی به اسکلت ساختمان اتصال می دهند که این کار بسیارخطرناکی است که منجر به برق گرفتگی های کشنده می شود.
درهنگام اتصال کامل سیم های فاز به سیم ارت فیوز مربوط به آن فاز عمل کرده و جریان را قطع می کند ودر هنگام اتصال کامل سیم نول به سیم ارت اگر مدار ارتینگ دارای فیوز محافظجان (FI ) باشد،این فیوز از 30 میلی آمپر نشتی جریان به بالا را قطع می کند وباعث قطع کامل جریان فاز و نول می شود.
لازم به ذکر است که سیم ارت و سیم نول به ظاهر از نظراینکه بی برق هستند بسیاربه یکدیگر شبیه هستند ولی در عمل دوسیم مستقل از هم و عملکردی متفاوت از یکدیگر دارند و هیچگاه نمی توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد.
آنچه در مورد چاه ارت مهم است مقدار رطوبت است. بنابر این هرچه مقدار رطوبت بیشتر باشد چاه مقاومت کمتری داشته و بهتر جواب میدهد. البته هر چه خاک فشرده تر باشد باز هم جواب بهتر است.


کاربردها ومزایای کلی ارت تسترو ارت سنج:
1.مخابرات
2.نیروگاهای برق
3.کارخانه ها وتسهیلات
4.سیستم های تلفن همراه
5.مخازن گاز
6.ساختمان های بلند
7.استودیوهای ضبط صدا
8.اتاق های کنترل وسرورها
9.بانک ها وموسسات داده پردازی
10.پالایشگاهها وپتروشیمی ها

 

  • ۱۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۰۴

انواع تستر ولتاژ و کاربرد آن چیست؟

| شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۳:۰۲ ب.ظ

برق کاران حرفه ای برای تست و آزمایش ، انواع گسترده ای از کارکردهای الکتریکی در سیم کشی برق مسکونی و تجاری از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند و صاحبان خانه نیز از این ابزارها را استفاده می کنند. یادگیری و شناسایی این تجهیزات تستر ولتاژ برق (Electrical Testers) ، درک عملکردهای آن ها و یادگیری نحوه استفاده از آنها ، تخصص شما را در هنگام کار بر روی سیم کشی برقی بسیار گسترش خواهد داد.

برخی از این تجهیزات دستگاه های چند منظوره هستند که می توانند بیشتر از همه وظایف تست ولتاژ برق را در همه موارد انجام دهند ، در حالی که برخی دیگر دستگاه های تک کاره هستند که یک عملکرد واحد را آزمایش می کنند. تستر های ولتاژ برق مختلفی می توانند برای بررسی سطح ولتاژ در مدارهای AC و DC ، برای تست آمپراژ ، پیوستگی ، مدارهای کوتاه و مدارهای باز ، قطبیت و موارد دیگر استفاده شوند. برخی از این دستگاه ها برای اکثر صاحبان خانه ناآشنا است ، اما مهم ترین آن برای کسی که قصد دارد در سیم کشی برق خانه کار کند ، دانستن چگونگی تست ولتاژ است. چندین دستگاه ذکر شده در زیر این عملکرد را انجام می دهند.

1 - تستر ولتاژ غیر تماسی (القائی)
تستر ولتاژ غیر تماسی (همچنین به عنوان تستر ولتاژ القایی شناخته می شوند) احتمالاً ایمن ترین تسترها که در اختیار ما هستند و مطمئناً ساده ترین استفاده را دارند. یکی از انواع تستر ولتاژ غیر تماسی به شما امکان می دهد ولتاژ را در سیم ها یا دستگاه ها بررسی کنید بدون اینکه مجبور به لمس سیم و قطعات باشید. دستگاه مانند مینی گیره با نوک کوچک که در انتهای آن است و ولتاژ را در مواردی از قبیل سیم کشی برق ، پریز برق ، قطع کننده مدار ، سیم کشی لامپ ، سوکت نور و سوئیچ تشخیص می دهد. می توانید با چسباندن پراب تستر به داخل یک محفظه خروجی یا حتی لمس کردن قسمت بیرونی سیم یا کابل برق ، نتیجه را بدست آورید.
تسترهای القاء از باتری برای تغذیه دستگاه استفاده می کنند و بیشتر مدل ها ولتاژ موجود با چراغ قرمز در پراب تستر و همچنین صدای وزوز را به شما اطلاع می دهند. معمولا این دستگاه با یک کیف دستی همراه ارائه می شود تا بتوانید آن را با خود حمل کنید و همیشه آن را برای اهداف ایمنی آماده کنید. اساسی ترین این ابزارها اطلاعات ساده " On-Off" را ارائه می دهند ، تنها در صورت وجود ولتاژ بله یا خیر را نشان می دهد. انواع پیشرفته تر (و گران تر) اندازه گیری احتیاطی از میزان ولتاژ موجود را نشان می دهد ، اگرچه اندازه گیری توسط این تستر ولتاژ غیر تماسی تقریبا به اندازه اندازه گیری توسط مولتی متر یا تسترهای ولتاژ دیگر دقیق نیست.

از آنجا که این دستگاه باتری سرخود است ، مهم است که باتری به طور کامل شارژ شود تا دستگاه ردیاب برق به درستی کار کند. همیشه دستگاه را روی یک پریز برق یا سوئیچ تست کنید که می دانید برق در آن جریان دارد تا بررسی کنید که تستر به درستی کار می کند. این دستگاه تستر ولتاژی است که بیشتر صاحبان خانه باید از آن را داشته باشند.
2 - تستر ولتاژ نئون
تسترهای ولتاژ نئون یا تسترهای مدار نئون بسیار ساده هستند. آنها یک بدنه کوچک با نور نئون در داخل خود دارند و دو سیم کوتاه با یک پروب فلزی که در انتها آن قرار می گیرد. تستر ولتاژ نئون فقط به شما می گوید ولتاژ وجود دارد یا نه. این دستگاه به شما نمی گویند که ولتاژ در مدار چقدر است. برخلاف تستر ولتاژ غیر تماسی ، این امر به شما نیاز دارد تا سیم های مدار ، ترمینال های پیچ یا شکاف های خروجی را با پروب های سیم لمس کنید. این دستگاه از باتری استفاده نمی کند و به همین دلیل آن را به ابزاری بسیار قابل اعتماد تبدیل می کند.

برای استفاده از تستر ولتاژ نئون ، کافی است یک پروب تستر را به سیم داغ ، ترمینال پیچ یا شکاف خروجی وصل کنید و پروب دیگر را به تماس خنثی یا زمینی وصل کنید. در صورت وجود جریان ، لامپ نئونی کوچک در نوک دستگاه روشن می شود. این ردیاب برق همچنین می تواند تأیید کند که آیا یک پریز به درستی پایه گذاری شده است: اگر تستر جریان برق روشن شود وقتی پروب ها داخل شکاف داغ و شکاف های خنثی روی پریز قرار می گیرند ، اما با انتقال پروب از خنثی به شکاف زمین نمی توان آن را روشن کرد. این بدان معناست که محل خروجی به درستی پایه نشده است.

این تستر جریان برق یک ابزار بسیار آسان برای استفاده است ، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد: اگر به طور تصادفی هر یک از پروب های فلزی را در طول آزمایش لمس کنید و ولتاژ در مدار وجود داشته باشد احتمال اینکه صدمه ببینید بسیار زیاد است. در هنگام استفاده از تستر مدار نئون ، پراب ها را به وسیله محفظه پلاستیکی نگه دارید.
از آنجا که این تستر جریان برق بسیار ارزان است ، بیشتر صاحبان خانه ها باید یک عدد از آن را داشته باشند ، حتی اگر یک تستر ولتاژ غیر تماسی داشته باشند. اگر تستر جریان غیر تماسی شما باتری نداشته باشد یا مشکل داخلی باشد ، تستر نئون روشی مطمئن برای بررسی جریان است. همچنین روشی مناسب برای بررسی این است که اطمینان حاصل کند یک تسترولتاژ غیر تماسی به درستی کار می کند.

  • ۱۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۵:۰۲